fredag 28. januar 2011

Solidaritet


Lise med en av hundene
hun har hjulpet
Jeg er opptatt av solidaritets-tanken  -  å støtte medsøstre og folk som prøver å hjelpe dyr i nød.   Vi i Norge har det mye bedre enn mange andre, selv om ikke alle har penger nok og får det de trenger så er flesteparten av oss i den situasjonen at vi kan støtte andre, og jeg gjør heller det enn å kjøpe dyre klær og sko  -  postordre er bra nok for meg og mye billigere, og da har jeg litt til overs til andre.  Det er selvfølgelig en personlig sak.   -  Selv har jeg hatt fjern-adopsjon av både ulv og hunder,  i form av penge-støtte og andre ting. Min adoptiv-hund i Italia, som jeg forelsket meg i ved første blikk, har fått pakker med leker og tepper og seler og band, og penger.  Min lykke var stor da jeg fikk høre at han har fått et hjem og det ser ut til å gå bra. -  Ellers finns det hjelpe-grupper alle steder.  Hunder i Romania, esler, elefanter, bjørner, -  jeg er imponert over folks engasjement.  Selv har jeg valgt å støtte arbeidet med hundene i Costa Rica,  og det er så utrolig godt å høre om resultater som overstiger enhver forventning.Et nylig brev derfra står på min hjemmeside, men jeg vil nevne det ene punktet i innholdet:  Lise har greid å få lokal-befolkningen med på arbeidet, så nå er en av høvdingene for en indianergruppe støttespiller i arbeidet for økt velferd og et bedre liv for hundene.  -  Det er slik det skal være !   Sammen kan vi få til så utrolig mye.

 Ikke alle tiltakene er like gode, og noen er jeg skeptisk til,  men det kan sikkert også forbedres.  Det trengs ofte penger, men like mye kunnskaper og et hjelpe-apparat,  og litt sunn fornuft midt oppe i all entusiasmen.  Kjærlighet er ikke nok, det må også markekurer og mat til, og  forståelse for hunders behov. 

Har jeg gitt dere en ide om å yte litt hjelp nå og da til en eller annen gruppe som gjør en god jobb for dyr, og kanskje mest hunder, så har jeg oppnådd noe.  Men bare for å ha sagt det tydelig og klart:   kenneler som tester hundene som kommer inn får aldri noe hjelp fra meg. Redde, traumatiserte hunder skal ikke testes for å se hvor redde de kan bli.  Der stiller jeg meg solidarisk på hundenes side.  Betingelsesløst.

2 kommentarer:

  1. Hei! Her er en dame som også hjelper dyr :-) Hun heter Juliette Cunliffe.
    http://www.himalayananimalrescueteam.com/

    SvarSlett
  2. Dette er jammen en bra jobb som gjøres. Gleder oss til å høre litt om det på neste temakveld på Raufoss. I går fikk vi fortalt om Lises arbeide på lokalradioen her, og håper at kanskje flere vil være med å støtte henne. Eller andre, som du sier. Det er jo en del folk som gjør bra jobber for dyr rundt omkring i verden vår.
    Så moro å lese om hva denne jobben til Lise har gjort med folks forhold til hunder der nede.

    SvarSlett